top of page

Family Group

Public·15 members
Parker Lopez
Parker Lopez

Di Hari Raya



Dalam Takwim Hijrah, Hari Raya Aidiladha jatuh pada hari ke-10 Zulhijah, dan berlangsung selama empat hari iaitu hari ke-10, ke-11, ke-12 dan ke-13 bulan Zulhijah setiap tahun. Perayaan ini bermula dengan takbir Aidiladha pada 9 Zulhijah selepas solat maghrib, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan sama ada pada 10, 11, 12 atau siang 13 Zulhijah, yang dipanggil Hari Tasyrik. Dalam kalendar antarabangsa (Takwim Gregorius), tarikhnya berbeza dari tahun ke tahun, berubah kira-kira 11 hari lebih awal setiap tahun.




Di Hari Raya


DOWNLOAD: https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fmiimms.com%2F2ugd5w&sa=D&sntz=1&usg=AOvVaw1x6o6zq96eDwihCXCGtz4f



Tradisi sewaktu Hari Raya Aidiladha melibatkan penyembelihan binatang dan pembahagian daging dalam tiga bahagian yang sama - untuk keluarga, untuk saudara dan rakan, dan untuk orang miskin. Tujuannya adalah untuk memastikan setiap Muslim dapat memakan daging. Perayaan itu mempunyai mesej yang jelas tentang pengabdian, kebaikan dan kesetaraan.[2]


Penganut agama Islam menunaikan solat Aidiladha di masjid. Solat Aidiladha dilakukan setelah matahari terbit sepenuhnya sebelum masuknya waktu Zohor, pada 10 Zulhijah. Sekiranya berlaku keperluan mendesak (mis. bencana alam), solat boleh ditangguhkan hingga tanggal 11 Zulhijah dan kemudian ke 12 Zulhijah.[6]


Pada akhir doa dan khutbah, umat Islam berpelukan dan bertukar salam antara satu sama lain, memberi hadiah dan saling mengunjungi. Ramai orang Islam juga mengambil kesempatan ini untuk mengajak rakan, jiran, rakan sekerja dan rakan sekelas mereka ke perayaan hari raya mereka untuk mengenali mereka dengan lebih baik mengenai Islam dan budaya Muslim.[11]


Semasa Aidiladha, mengedarkan daging di kalangan orang-orang, melafazkan takbir dengan kuat sebelum solat Aidiladha pada hari pertama dan selepas solat sepanjang empat hari lebaran, dianggap sebagai bahagian penting dalam perayaan Islam ini.[12]


Lelaki, wanita, dan anak-anak disunatkan mengenakan pakaian yang terbaik untuk menunaikan solat sunat hari raya di kawasan jemaah besar di wakaf (hentian) terbuka yang disebut Eidgah atau masjid. Orang-orang Islam yang kaya yang mampu, mengorbankan haiwan ternakan mereka yang halal (biasanya seekor unta, kambing, lembu, biri-biri, atau domba bergantung pada wilayahnya) sebagai simbol kesanggupan Nabi Ibrahim untuk mengorbankan satu-satunya anaknya.[14] Haiwan yang dikorbankan, disebut aḍḥiya (Arab: أضحيةcode: ar is deprecated ), yang juga dikenal dengan istilah Parsi-Arab sebagai qurbāni, harus memenuhi piawaian usia dan kualiti tertentu atau jika tidak, haiwan itu dianggap sebagai korban yang tidak dapat diterima.[15] Di Pakistan sahaja hampir sepuluh juta haiwan dikorbankan pada hari-hari hari raya, berharga lebih dari $2 bilion.[16]


Di negara-negara lain, permulaan bulan Hijrah bergantung pada penampakan anak bulan di tempat masing-masing mengikut pihak berkuasa agama tempatan, jadi tarikh hari raya dan sambutannya bergantung pada tempat masing-masing.


Merupakan hari kemenangan dan kegembiraan dalam pembersihan jiwa yang dikurniakan Allah kepada hambaNya kerana dapat menempuh ujian sebulan berpuasa serta berjaya melaksanakan ibadah-ibadah yang lain secara istiqamah di bulan Ramadhan. telah dilaksanakan diterima Allah SWT.


SELAIN juadah seperti lemang, rendang dan ketupat yang dihidangkan di meja utama, biskut raya juga mempunyai tempat yang tersendiri di hati kita. Tak lengkap rasanya kalau tiada biskut raya untuk dinikmati ketika berbual-bual bersama keluarga atau pun sahabat handai yang bertandang ke rumah. Sejajar dengan perubahan masa, biskut raya juga banyak mengalami perubahan dan lebih 'hipster' sehingga terlalu banyak pilihan.


Di Malaysia, umat Islam akan memakai pakaian tradisional seperti baju kurung, kebaya dan baju Melayu pada pagi 1 Syawal. Biasanya setiap keluarga akan memilih satu warna tema . Mereka akan kelihatan sedondon di pagi raya.


Setiap keluarga hendaklah mematuhi SOP kesihatan seperti penjarakan sosial, pemakaian penutup mulut dan hidung, dan amalan kebersihan kendiri seperti penggunaan hand sanitizer sepanjang sambutan perayaan ini.


Umat Hindu di Bali memiliki sejumlah perayaan hari suci salah satunya adalah hari Raya Kuningan, dirayakan setiap 6 bulan sekali (210 hari) sesuai penanggalan kalender Bali, yaitu pada hari Saniscara (Sabtu) Kliwon, wuku Kuningan.


Kuningan menjadi salah satu hari besar atau hari suci bagi umat Hindu, maka semua umat Hindu di Hari Raya Kuningan ini menghaturkan sembah untuk memohon berkah, keselamatan dan kesejahteraan bagi semua umat. Rangkaian pelaksanaan Hari Raya Kuningan sebenarnya lanjutan dari rangkaian hari Raya Galungan.


Karena diyakini, sebelum siang hari energi alam semesta seperti kekuatan pertiwi, akasa, apah, teja dan bayu (Panca Mahabutha) mencapai klimaknya, dan setelah siang hari memasuki masa pralina dimana energi tersebut sudah kembali ke asalnya, dan juga para Pitara, Bhatara dan Dewa sudah kembali ke sorga.


Pada saat perayaan Hari Raya Kuningan, yang menjadi ciri khas dari isi sesajen atau persembahan umat Hindu adalah berupa nasi kuning, berbeda dengan pelaksanaan pada saat upacara lainnya ketika Galungan, Pagerwesi, Saraswati dan hari suci lainnya yang menggunakan sarana nasi putih.


Begitu banyak hari raya suci agama Hindu, selain menyuguhkan budaya alam Bali juga nilai estetika membuat para pelancong yang datang dan liburan ke pulau Dewata Bali menjadi kagum dan ingin mengenal budayanya lebih dekat lagi.


Alat upacara atau sarana yang paling khas dalam perayaan Kuningan ini adalah Tamiang, bentuknya bulat seperti periasi, dirajut dengan indah dari bahan daun kelapa muda atau janur, menyimbolkan sebuah tameng yang menjadi perisai dalam perang.


Mayor Yogie S Memet memerintahkan pasukannya bergerak. Salah satunya adalah Peleton 1 Kompi D pimpinan Peltu Umar yang mulai bergerak sejak 27 Januari 1965. Pasukan ini hanya dibekali logistik untuk empat hari. Seharusnya sudah kembali ke markas mereka tanggal 31 Januari. Namun Peltu Umar menemukan petunjuk baru, dan memutuskan terus bergerak mengejar Kahar. Karena logistik sudah habis, pasukan terpaksa makan dedaunan untuk bertahan hidup.


Hari Raya Aidilfitri adalah perayaan yang ditunggu tunggu saban tahun. Ini kerana ketika inilah saudara mara berkunjung menziarah satu sama lain. Tetapi pada tahun ini, Aidilfitri disambut dalam keadaan yang berbeza berikutan adanya Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB). Disebabkan perkara itu, ramai ahli keluarga yang terkandas di perantauan atau di rumah masing-masing.


Walaubagaimanapun, sambutan raya itu tetap dirasai malam raya dengan segala persiapan yang dilakukan, tidak kira beraya dikampung ataupun bandar. Cara sambutan yang berlainan itu membuatkan sambutan raya itu lebih meriah. Pelbagai perkara dilakukan sehari sebelum tibanya Syawal, mari kita lihat apa aktiviti yang sering dilakukan oleh setiap orang untuk menyambut hari raya Aidilfitri.


Selain membeli juadah berbuka puasa di hari terakhir puasa, ada juga yang berkunjung ke bazaar untuk mencari juadah raya seperti lemang dan dodol. Ini juga kerana sesetengah tidak mampu untuk membuat lemang dan dodol dengan sendiri maka mereka akan membeli yang sudah siap dijual.


Kebiasaannya ketika ini, pasti kaum wanita yang sering merasakan ada perkara atau barang yang masih tidak cukup. Selain itu, pastinya ada juga yang menggunakan peluang akhir ini untuk membeli pakaian raya dengan alasan membeli di malam raya lebih memberikan feel raya itu. Tetapi ketika ini jugalah banyak diskaun yang dibuat oleh butik butik pakaian!


Kebiasaannya aktiviti yang dilakukan ketika ini ialah memasak juadah hidangan raya seperti memasak rendang, memasak ketupat dan pelbagai lagi. Waktu ini juga lah boleh kita lihat semua ahli keluarga berkumpul menolong bersama. Semakin besar keluarga semakin banyak juadah yang disediakan.


Setelah selesai memasak juadah untuk raya, tiba masa untuk masukkan biskut raya didalam balang. Ketika ini juga pasti ada yang songlap terlebih dahulu 2 3 biji biskut raya sambil memasukkan biskut itu. Kanak kanak adalah yang paling suka lakukan perkara ini. Juga kaum ibu mula membersihkan dan menyusun pinggan mangkuk yang hendak dihidangkan pada hari raya.


Kemeriahan malam raya lebih dirasai dengan dentuman mercun dan nyalaan bunga api yang dimain ketika ini. Bukan sahaja kanak kanak yang bermain malah kaum bapa dan mereka yang dewasa pun pasti akan main bersama! Pasti bingit tetapi itulah yang akan memeriahkan lagi suasana malam raya!


Haaaa ini adalah perkara wajib juga dilakukan! Masukkan duit raya ini paling disukai oleh semua terutamanya kanak kanak. Bila cakap je pasal duit raya pasti mereka yang paling teruja. Bagi sesetengah orang duit raya diasingkan awal awal mengikut umur untuk agihan yang akan dilakukan keesokannya.


Ini adalah perkara paling wajib pada malam raya. Tanpa takbir raya tidak akan rasa seperti mahu beraya. Takbir raya juga dilaungkan bagi mengagungkan Allah SWT dan juga sebagai tanda memanjatkan kesyukuran terhadap nikmat yang dikurniakan-Nya.


Hari raya keagamaan merupakan salah satu momen paling tepat untuk saling berbagi kasih dan telah menjadi tradisi atau kebiasaan di masyarakat Indonesia. Berkaitan dengan hal tersebut, untuk menghindari potensi benturan kepentingan atau konflik kepentingan atau conflict of interest (COI) bagi Aparatur Sipil Negara atau Pegawai Negeri dan Penyelenggara Negara dalam melaksanakan tugas dan kewenangannya, KPK sebagai salah satu lembaga pencegah dan pemberantasan korupsi mengimbau masyarakat Indonesia untuk menghindari tindakan-tindakan yang dapat mengakibatkan pidana korupsi. Menyikapi hal ini Pimpinan KPK mengeluarkan Surat Edaran Nomor 14 Tahun 2020 tentang Pengendalian Gratifikasi Terkait Momen Hari Raya dan UPG selaku perpanjangan tangan KPK dalam pencegahan korupsi dari sisi gratifikasi perlu mengingatkan masyarakat kelautan dan perikanan untuk mengindahkan imbauan tersebut.


Idul Fitri (kembali suci), adalah Hari raya setelah umat Islam melaksanakan ibadah puasa Ramadhan satu bulan penuh, dinamakan Idul Fitri karena manusia kembali suci seperti bayi yang tidak mempunyai dosa dan salah. 041b061a72


About

Welcome to the group! You can connect with other members, ge...

Members

bottom of page